turist i Danmark

At være eller ikke være….turist i Danmark.

Min hustru og jeg er på ferie her i Danmark mellem mine USA ture. Vi kommer lidt rundt i landet og Onsdag d. 11.07, havde vi bestilt sejlads med historisk nordisk båd fra Vikingkuseet i Roskilde. Jeg er så heldige at have sejlet i disse pragtfulde både i 1996, hvor jeg tog et Maritimt Kulturformidlingskursus på museets kursuscenter. Noget jeg altid husker tilbage på som værende en af de helt store oplevelser.

Lige i tiden op til denne oplevelse havde vi boet ved nogle kanon gode venner i København, så vi sagde farvel og tog afsted mod Roskilde. Første stop var hovedbanegården, hvor det var skønt at høre så mange forskellige tunge mål, og se så mange forskellige etniske mennesker. Rigtigt mange af dem så dog rimeligt forvidret ud, da det absolut ikke er let at få lysskiltene til at fortælle hvor den station man gerne vil til nu engang ligger. Kender man endestationen er det selvfølgelig intet problem. Forvidringen var måske også lidt større da de spor der var beskrevet på de gule trykte programmer ikke var de samme spor som der var på lysskiltene, vist nok på grund af sporarbejde.

Men vi kom til Roskilde station hvor vi havde regnet med at der ville være bagage opbevaring på Roskilde banegård, vi er vel ikke de eneste turister der benytter offentlige transport midler og som har brug for at opbevare nogle tasker m.m, men det var der ikke! Ikke en enste mulighed for at opbevare nogen form for bagage der. Det skal lige siges at vi havde en masse bagage med, da vi jo som mange turister bare var på gennemrejse og ikke havde nogen bil med.. Vi tog en taxi til Vikingskibs hallen og var så heldige at vi fandt et vandrehjem på havnen, hvor en fantastisk sød og virkelig service minded staff opbevarede vores bagage🙂 Vi var nu meget fortrøstningsfulde samt spændte på om himlen ville åbne sine sluser eller om vi ville få solnedgangen at se. men først af alt skulle vi have noget at spise, og hvilket bedre sted end den dejlige restuarant der ligger lige ned til havnen. Klokken var ca 16.40, så vi havde tid til at spise før vi skulle sejle kl. 18.00, Vi forstillet os at betale lidt ekstra for en god middag, men da vi kom ind på restuaranten blev vi mødt med et venligt smil `desværre – køkkenet åbner ikke før kl.17.30´. alternativer var pizza, grill eller kager. Lidt træls…!

Så det blev lidt grill, vi fandt god fornøjelse i at fodre ænder og små fugle med grilmaden, så helt spildt var det ikke. Klokken blev 18.00 og selv den lette regn der var begyndt at falde kunne ikke få vores forventnings glæde til at forsvinde. Næsten lige på slaget blev vi modtaget og rigtigt godt instrureret af Vikingsskibshallen der stillede med 2 besætningsmedlemmer. Resten af besætningen var så os turister der totalt løb op i 11 personer fra vel en 4 til 5 forskellige lande. Efter en virkelig god og grundig sikkerheds instruktion gik vi ombord på den nordiske båd, der ikke var et vikingskib, da roret var placeret på bagest midtskibs og ikke langs den bageste højre ( styrbord ) side af båden. Men ellers er der ingen forskel på vikingskib og denne, der var en kopi fra norge, en fiskerbåd.

Vi roede ud af havnen satte sejl og sejlede stille og roligt der ud af, mens kapajnen meget villigt svarede på spørgsmål fra gæsterne. Turen var fantastisk!!! det kan kun anbefaldes at tage på sådan en tur. I skal selv arbejde lidt, men det er super sjovt at prøve🙂

Vi kom tilbage igen efter 3,5 timer på Roskilde fjord og tog tilbage til Roskilde banegård, kåbe en billet til Odense og tage til næste stop. Men sådan skulle det ikke gå. Da vi kom op på banegården og ville købe en billet, så virkede billetautomaten ikke! vi havde kontanter med, og den del af automaten var 100% død! Nu var gode råd dyre, og følelsen af at være meget kraftigt bekrænset i en bevægelse og frihed af manglene service fra dem der driver togdriften var meget stor. Jeg talte så med nogle af taxichaufførene, der faktisk alle kom fra et andet land.
Efter jeg havde spurgt om hvor der var hoteller, og ikke mindst hvor der var et billigt hotel . så gik jeg ind for at tale med min hustru om hvad vi skulle gøre – bo på hotel og købe billet dagen efter eller tage chancen at vi ville kunne tale os ud af den bøde for at køre uden billet som vi højst sandsynlig ville få. Men vi nåede aldrig rigtigt at tale om det for en af taxi chaufførene var fulgt efter mig og sagde `hey jeg kan hjælpe jer` hvorefter han gav os 2 billetter til københavn ( hvor de trods alt har automater der virker ). Vi blev bare så fantstisk glade og ville takke ham, men han var allerede væk igen. Hvis der er nogen taxi chauffør fra Roskilde der læser dette og kender en gruppe af chaufførene, muligvis fra mellemøsten – så venligst giv dem stor respekt – dette var bare en handling der gjorde hele vores dag god! det var en handling der fik os til at tro på at der findes rigtigt godhed i mange mennesker.

Vi kom til København og kunne i toget der til fremvise gode gyldige billetter, købe nye på hovedbanegården og lettet og trætte blive modtaget på Odense banegård kl. 01.17 af vores gode ven Mikkel🙂

Det kan både være smukt og meget besværligt at være turist i Danmark🙂

Kategorier:blogs, danmark, Ferie, Historie, kultur, lande, mennesker, politik, Rejse, samfund, Staten

Tags: , , , , ,

4 replies

1. Holdt da op hvor er det besværligt at være turist i Dk… Godt I fandt ud af at få bagagen opbevaret og fik billet til Kbh igen. Dejligt at læse der findes venlige sjæle :0)
    Supergode billeder fra Vikingebåd sejladsen!

• Hej Anna🙂🙂 Ja det kan være ret besværligt at være turist i danmark. landet er ikke indrettet til at rejse uden at have egen bil…hvilket er lidt en skam, både for domestisk turisme og international turisme🙂

2. Flotte fotos og en solstrålehistorie trods alt…😉

Det er også lidt den måde som du gi’r udtryk for, som jeg oplever når jeg er hjemme i Danmark – en blanding af ting man undrer sig over og ting man fryder sig over…😉